Invloedsfactoren mediakeuze
Wanneer een bedrijf kiest voor een bepaald medium moet deze een aantal afwegingen maken.
Ten eerste is het belangrijk om de doelgroep te bereiken. Dus eerst moet het bedrijf onderzoeken welke media de verschillende doelgroepen gebruiken. Jongeren gebruiken bijvoorbeeld vaak sociale media zoals Youtube, Snapchat en Instagram. Terwijl ouderen vaak huis aan huis bladen lezen, beurzen bezoeken of Facebooken.
Ten tweede is een bedrijf vaak gebonden aan een bepaald budget voor zijn/haar promotie. Het bedrijf moet proberen het budget optimaal in te zetten met zo min mogelijk verspilling (waste). Het is namelijk niet slim om te adverteren in een landelijk magazine als je alleen maar klanten hebt uit Rotterdam.
Ten derde is natuurlijk het doel dat het bedrijf wilt behalen belangrijk. Willen ze doen aan branding. Dan kun ze kiezen voor sociale media reclame via influencers of sponsoring van een bepaald evenement. Wil het bedrijf meer bezoekers voor hun website dan is het beter om te investeren in SEO en SEA. Elk doel heeft zo zijn eigen kanaal dat meer doeltreffend is.
Daarnaast moeten bedrijven ook nog rekening houden met de geschiktheid van het product met het medium. Sommige producten kun je nouw eenmaal moeilijk verkopen zonder demonstratie of omdat het maatwerk is. Denk aan een keuken of maatpak.