De keuze om jouw winkel ergens te vestigen hangt af van een aantal factoren. Zo is het belangrijk om te weten hoe groot het verzorgingsgebied is, of jouw doelgroep er woont en welke concurrenten al actief zijn binnen het verzorgingsgebied.
Belangrijke punten bij het kiezen van een vestigingsplaats
- De vestigingsplaats moet passen bij de winkelformule.
- Een winkelformule bestaat uit doelgroep, assortiment en positionering. Voorbeeld: Een budget winkel past goed in een wijk met een gemiddeld laag inkomen. Een hoog segment winkel past beter in een wijk waar er tweeverdieners met een hoog inkomen wonen.
- De doelgroep moet in het verzorgingsgebied wonen.
- 80% van de klanten wonen in het primaire verzorgingsgebied. De rest (20%) in het secundaire verzorgingsgebied of daarbuiten. Dit noemen wij het Pareto principe of de 80/20 regel. Het Pareto principe kun je op meerde zaken toepassen, zoals omzet, klanten, klachten, enzovoort.
- Belangrijk om te weten is hoe de samenstelling van de bevolking (demografie) in het verzorgingsgebied is.
- Uiteraard is de koopkracht van de doelgroep ook belangrijk.
- Daarnaast is het goed om te weten welke concurrenten er al in het verzorgingsgebied zitten en wat hun marktaandeel is. Jij moet immers jouw aandeel in de markt nog veroveren.
- Komen er mensen naar het verzorgingsgebied toe dan noem je dat toevloeiing. Gaan er mensen buiten het verzorgingsgebied winkelen, dan noem je dat afvloeiing.

De directe omgeving van een winkel
- Zit je in een buurtwinkelcentrum dan kun je het best convience goods verkopen. De bewoners uit de buurt willen immers weinig inspanning leveren voor de dagelijkse boodschappen.
- Een wijkwinkelcentrum kan convience en shoppingoods verkopen.
- Zit je in een stadsdeelwinkelcentrum dan kun je zowel convience en shopping goods verkopen.
- Een stadswinkelcentrum zit meestal in het centrum van een stad. Hier is ruimte voor zowel convience en shopping goods. Vaak zijn er ook veel horeca of andere leisure elementen aanwezig.
- Een nationaal winkelcentrum heeft een grote naamsbekendheid. Mensen willen veel moeite doen om daar te komen. Specialty goods kunnen daar prima verkocht worden.
- Er zijn plekken met te weinig winkels voor het aantal klanten. dit noemen wij onderbewinkeling. Andersom teveel winkels voor het aantal klanten heet overbewinkeling.
De locatie bepaald de sfeer van het winkelgebied
Hier spelen de volgende elementen een rol bij:
- Bereikbaarheid met openbaar vervoer, fiets of auto (parkeermogelijkheden)
- Aanwezigheid concurrenten
- Leisure elementen zijn belangrijk voor klanten.
Het winkelpand
Het winkelpand is ook bepalend voor de vestigingskeuze.
- Wat is de staat van het pand?
- Is het pand een rijksmonument?
- Kun en mag je verbouwen?
- Is er eventueel ruimte voor uitbreiding?

Dit alles kun je achterhalen bij de gemeente. Het bestemmingsplan geeft veel waardevolle informatie over dit soort zaken.
Wanneer je een winkelpand wilt openen is het belangrijk om te letten op de volgende zaken:
- Samenstelling van de bevolking (demografie)
- Aanwezigheid doelgroep
- Soort en aantal winkels in de omgeving
- Parkeergelegenheden en openbaar vervoer
- Aanwezigheid van leisure elementen zoals horeca en cultuur
- Bestemmingsplan en andere regels
- Kosten voor winkelpand