Marketing/Retailmix
De marketing/retailmix
In de retailmix gebruik je de zes P’s. Deze komt vrijwel overeen met de marketingmix. Het enige verschil is de P van Presentatie die wel in de retailmix zit maar niet in de marketingmix. Daar wordt de P aangeduid als Proces. De retailmix bestaat uit instrumenten (de P’s) die je gebruikt om jouw winkel omzet te laten genereren en winst te maken.
- Product – de artikelen die worden aangeboden inclusief verpakking, de samenstelling van het assortiment en merken.
- Plaats – Hoe verkoop ik mijn producten (distributie). Via winkels, online of een combinatie van beide. Denk hierbij ook aan de manieren van verkopen zoals, cross- en multichanneling.
- Prijs – Hoe positioneer je jouw winkel in de markt ? Laag in de markt als prijsvechter (goedkoop en weinig service) of hoog in de markt met servicedistributie (veel service en hogere prijzen).
- Promotie – Hoe gebruik je verkoopbevordering? Doe je dit om interesse te wekken, naamsbekendheid te vergroten, merkentrouw te realiseren of het imago te versterken? Via welke kanalen doe je promotie en sluit de promotie wel aan bij de doelgroep.
- Presentatie – De focus op de winkelbeleving. Door het exterieur (buiten) en interieur (binnen) van de winkel op klant af te stemmen. Denk aan huisstijl, verlichting, etalage, posters, videowalls en displays.
- Personeel – Over wat voor kennis en vaardigheden moet jouw personeel beschikken? Moeten zij klanten voornamelijk informeren over artikelen, hospitality aan klanten verlenen, of eventueel een kassatraining volgen voor snelle service.
