Online Marketing Modellen

AIDA is één van de bekendste communicatiemodellen en kun je op vele manieren toepassen. Het AIDA model werkt ook uitstekend bij online marketing. Naats AIDA zijn er nog vele modellen te bedenken. Wij vinden Growth Hacking erg interessant en zullen dit straks dan ook toelichten.

AIDA model

Het AIDA model bij een online marketing:

In gewone woorden betekent dit:

  • Attention – Aandacht trekken met van bezoekers met opvallende kleuren, letters of een goede titel.
  • Interest – Interesseren voor het product opwekken door de goede eigenschappen van het product te benadrukken. Daarnaast kun je aangeven dat je goede service en garantie levert.
  • Desire – Verlangen naar het product creëren door nog eens extra te benadrukken hoe goed het product is en wat je er allemaal mee kunt.
  • Action – De klant overhalen het product te kopen door het veilig afrekenen te benadrukken en het proces makkelijk te maken.

Growth Hacking

Om het maximale uit online marketing te halen is het growth hacking model tegenwoordig erg populair. Het heeft niets met hacken te maken. Het gaat er om dat je zoveel mogelijk online elementen op elkaar afstemt, zodat ze elkaar versterken.

De definitie van growth hacking is als volgt:

Een proces van snel op elkaar volgende experimenten die een scala van marketing kanalen gebruikt om de meest effectieve manier te vinden om bedrijven te laten groeien.

Door constant te testen en optimaliseren kun je online processen steeds verbeteren. Het eind doel van Growth Hacking is om groei te realiseren.

In onderstaande visual wordt het Growth Hacking proces weergegeven:

Opdracht

Bedenk voor jouw webshop een promotie campagne waarbij je het AIDA model toepast. Werk dit uit op een A4 en upload het document hieronder.