Hoofdstuk 1, Paragraaf 1
Bezig

Promotieplan

Een promotie/reclameplan is onderdeel van het marketingplan. Het wordt ook wel het marketing en communicatieplan genoemd. Het wordt geschreven op het operationele niveau en is vaak een korte termijnplan (korter dan een jaar).

In dit plan wordt vastgelegd welke kanalen de winkelier inzet om te communiceren met de doelgroep.  Denk hierbij aan de inzet van de eigen website, social media, TV en radio reclame of gedrukte reclame.

In het promotie/reclameplan legt de winkelier ook het doel van de promotie vast.

Doelen kunnen verschillend van aard zijn, bijvoorbeeld:

  • Naamsbekenheid verwerven
  • Doelgroep informeren
  • Imago verbeteren
  • Klantrelatie verbeteren
  • Interesse opwekken

Om de doelen te behalen wordt er een promotie budget opgesteld. In dit budget wordt bepaald welk bedrag aan welk kanaal wordt toegewezen. het budget is direct gekoppeld aan het behalen van de doelen.

Het promotie/reclameplan kent een vaste opbouw. Deze bestaat uit zes stappen.

  1. Uitgangspositie en doelgroep- Wat voor soort winkel (hoogsegement, prijsvechter) is het en wie is de doelgroep?
  2. Doelstellingen formuleren- Wat wil de winkel bereiken met de promotie? Naamsbekendheid, branding, versterken van het imago of verhoging van de verkopen?
  3. Boodschap- Hoe communiceer het bedrijf het onderscheidende vermogen? (EVA of USP). De boodschap is de basis voor alle reclame uitingen. Gaat het om unieke service of de beste prijs/kwaliteit? Gebruik het bedrijf emotie of feiten om de boodschap over te brengen?
  4. Reclamebudget- Hoeveel gaat de promotieactiviteit kosten? Hoe wordt het budget verdeeld over de verschillende promotiekanalen? Wat voor soort budgeteringsmethode wordt gekozen? Een vast bedrag, de sluitpostmethode of een taakstellende methode?
  5. Mediaselectie- Met welk medium kan de doelgroep bereikt worden? Hoe groot is het bereik en zorg je voor zo min mogelijk waste (verspilling)? Wat zijn de kosten van de verschillende media?
  6. Controle- Heeft de promotie de gewenste resultaten opgeleverd? Is dit terug te zien in de omzet, het aantal bezoekers of de waardering voor het bedrijf?