Segmentatie
Marktsegment
Een groep met mensen met min of meer dezelfde kenmerken. Anders omschreven noemen wij dit een doelgroep.
Segmentatie
Het indelen van de markt in groepen met dezelfde kenmerken.

Soms wordt met een verschillende benaming hetzelfde bedoeld.
Segmentatiecriteria
Je kunt de markt indelen aan de hand van segmentatiecriteria.
- Geografisch – Indelen aan de hand van primair of secundair verzorgingsgebied. In het primaire verzorgingsgebied wonen 80% van jouw klanten. Het secundaire is net buiten het primaire. Bijvoorbeeld een wijk, postcodegebied, woonplaats, land, klimaat.
- Demografisch – Indelen aan de hand van gezinssituatie (getrouwd/alleenstaand/met of zonder kinderen), leeftijd, geslacht.
- Sociaal Economisch – Indelen aan de hand van opleiding (hoogopgeleid of laagopgeleid), beroep (bijvoorbeeld dokter, bouwvakker of leraar), sociale klasse (bovenklasse, middenklasse of onderklasse).
- Psychografisch – Indelen op basis van persoonlijkheid (zelfverzekerd of onzeker), levensstijl (levensgenieter of carriere tijger), attitude (houding) en normen en waarden.
- Gedrag – Indelen op verbruik (moment en hoeveelheid), merkentrouw (koop je vaak hetzelfde of wissel je vaak), koopbereidheid (heb je al een keuze gemaakt of moet je nog overtuigd worden).
Segmentatiestrategie
- Geconcentreerde marketingstrategie – 1 of enkele segmenten van de markt benaderen met een specifieke boodschap. Toepasbaar bij heterogene producten. Voorbeeld: Speciaalzaak in racefietsen
- Selectieve marketingstrategie – ook wel genoemd gedifferentieerde marketing– Meerdere segmentenbenaderen met elk een eigen boodschap. Toepasbaar bij heterogene producten. Voorbeeld: kledingwinkel met verschillende productlijnen voor mannen en vrouwen.
- Volledige marktdekkingstrategie – ook wel genoemd ongedifferentieerde marketing of marktagregatie genoemd – Toepasbaar bij homogene producten. De hele markt als een geheel benaderen. Voorbeeld: Energiemaatschappij of producent van suiker.
- Niche marketingstrategie – Je richt je op een klein winstgevend deel van de markt. Toepasbaar bij heterogene producten. Voorbeeld: Speciaalzaak in balletkleding of producent van Superfood.
Marktfragmentatie
Binnen een segment een doelgroep benoemen heet marktfragmentatie. Neem bijvoorbeeld het segment vrouwen. Binnen dit segment definieer je de subdoelgroep als vrouwen boven de 50 of meisjes tot 21 jaar.
Verzorgingsgebied
Het verzorgingsgebied (ook verzorgingsrayon of marktgebied) is het gebied waar de gebruikers van een bepaalde voorziening wonen. Met gebruikers wordt in dit geval een groep mensen bedoeld. Deze mensen zijn jouw potentiele klanten. De grootte van een verzorgingsgebied is afhankelijk van de hoeveelheid gebruikers dat van een bepaalde voorziening gebruikmaakt.
Doelgroep
Een doelgroep is een groep consumenten waarop een winkel zich op richt. In dit marktsegment lijken de mensen op elkaar qua koopgedrag en koopbehoeften. Een doelgroep bepaal je met behulp van de segmentatie criteria.
Voorbeeld
Bij het segmentatie voor een hoog segment kledingmerk is het belangrijk dat de potentiele klanten beschikken over voldoende geld. Het heeft weinig zin om de kleding aan te bieden aan mensen met een krap budget. Het is minder belangrijk om te weten hoe de gezinssamenstelling is of waar de mensen wonen.
Eisen aan doelgroep
- De doelgroep dient voldoende omvang te hebben anders kun je er niet aan verdienen.
- De doelgroep moet meetbaar zijn. Je moet doormiddel van marktonderzoek kunnen schatten hoeveel omzet je bij een doelgroep kunt maken.
- De doelgroep moet onderscheiden kunnen worden van andere doelgroepen. Anders is deze moeilijk te bewerken met de marketingmix.
- De doelgroep moet bereikbaar zijn voor communicatie vanuit jouw bedrijf. Anders kun je nooit je boodschap overbrengen.
- Je moet de doelgroep kunnen bewerken met jouw marketingmix.