Hoofdstuk 3, Paragraaf 3
Bezig

Servicegraad

Hoofdstuk Voortgang
0% Afgerond

De servicegraad is een kengetal die aangeeft hoe groot de kans is dat de winkel “nee” moet verkopen aan zijn klanten. Het “nee” verkopen is iets dat de winkel altijd wil voorkomen. “Nee” verkopen zorgt ervoor dat de klant het artikel bij de concurrent gaat kopen en het is nog maar de vraag of de klant voor een volgende aankoop nog bij jou terugkomt. Maar een winkel beschikt niet altijd over zijn hele voorraad. Er kunnen goederen besteld zijn maar nog niet geleverd zijn. Het is om “nee” verkopen tegen te gaan belangrijk dat er op tijd wordt besteld.

Voor een goede servicegraad is het belangrijk dat er een veiligheidsvoorraad wordt aangehouden. De veiligheidsvoorraad is de voorraad die wordt aangehouden om eventuele schommelingen in de afzet op te vangen. Het aanhouden van een veiligheidsvoorraad zorgt er wel voor dat de voorraadkosten omhoog gaan. Maar dit is nog altijd beter dan “nee” verkopen.

De servicegraad wordt als volgt berekend:

Als een elektronicawinkel van een bepaald type laptop er maar 125 op voorraad heeft maar normaal 135 dan is de servicegraad van dit type laptop (125 : 135) x 100 % = 92,6%.

Het is voor een winkelier belangrijk om goed samen te werken met zijn leveranciers. Hij moet weten wanneer de bestellingen binnen komen. Een goede leveringsbetrouwbaarheid zorgt voor een hogere servicegraad. Als je weet wanneer de artikelen worden bezorgt kun je altijd de juiste voorraadhoogte aanhouden om “nee” verkopen tegen te gaan.

Was dit een heldere uitleg ?